Uniek zomeravondconcert met orgel, panfluit en harp in Academiehuis Grote Kerk Zwolle op zaterdag 13 juli 2024 gaat niet door.
Door tegenvallende kaartverkoop heeft de organisatie helaas moeten besluiten om het zomeravondconcert niet door te laten gaan.
Canto Ostinato: een Nederlandse klassieker
Organist Geerten van de Wetering: “De reacties vorig jaar op onze uitvoering van Canto Ostinato waren bijzonder enthousiast. Voor sommigen behoorde het zelfs tot een van de mooiste en origineelste uitvoeringen die ze hadden gehoord. Prachtig als je zulke reacties krijgt natuurlijk. Door de bijzondere bezetting met panfluit, harp en orgel ervoeren velen het stuk als nieuw. Daarom leek het ons mooi om ook dit jaar in de reprise te gaan. En met een extra bijzonderheid: de première van een nieuw werk voor orgel en panfluit van Celia Swart, een jonge aanstormende componiste. Een spannende avond dus!” Geerten bespeelt voor deze gelegenheid het tijdelijk geplaatste Flentrop-orgel, omdat het Schnitgerorgel in restauratie is.
Shifting Presence: grote en aangename verrassing
“De kennismaking met de muziek van Celia Swart is een grote en aangename verrassing”, vertelt Koene. “We raakten gegrepen door haar natuurlijke, verhalende en actuele taal. Met groot gevoel voor kleur, harmonie, perfecte proporties verwerkt in verschillende tijdslagen, weten haar stukken ons van begin tot eind te boeien. Precies wat we nodig hebben in ons streven een repertoire op te bouwen voor de fascinerende combinatie van panfluit en orgel”.
Over Shifting Presence
Swart schrijft zelf over haar nieuwe werk: “Shifting Presence voor panfluit en orgel neemt de luisteraar mee op een ‘levensreis’ van het lichaam en de ziel. Ik vond het inspirerend om beide instrumenten hieraan te verbinden. De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Het orgel zit vol met verschillende klanken en klanklagen, die kunnen groeien en vibreren in de ruimte. De panfluit wordt direct aangestuurd door de adem, en is heel veelzijdig qua expressieve mogelijkheden. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een spirituele ruimte zoals de Grote Kerk in Zwolle vind ik dit een spannende zoektocht.
Mijn eerste ontmoeting met het orgel was in de Kloosterkerk in Den Haag, door middel van een introductie door organist Geerten van de Wetering. Ik was erg benieuwd naar de klanken en Geerten demonstreerde de vele mogelijkheden. Het viel mij op dat wanneer een register niet helemaal uitgetrokken was, je een soort ’tussenin’ klank kreeg. Daarom ging ik experimenteren met het langzaam uittrekken en terugduwen van een register. In wezen krijg je dan een soort ‘zweleffect’, wat ik direct prachtig vond. In mijn muziek werk ik vaak met volume zwellingen (crescendo, diminuendo) en ik vond het spannend om het orgel, dat ik ken als een aan/uit en statisch instrument, te kunnen laten ademen. Dit effect heb ik gaandeweg tijdens het schrijven van het werk gekoppeld aan de ziel, een bol van energie die altijd in beweging is, een soort lichtbol die gloeit door de ruimte.
Wat mij ook opviel was het mixtuurregister. Die klinkt anders als de rest. Je hoort namelijk allerlei boventonen tegelijkertijd. Het klonk voor mij als een soort ‘sterretjes vuurwerk’, een multidimensionaal geluid dat voelde als een verrijking en uitzetting van de ziel.”